مزایای نگه داری گل و گیاه در خانه

با مهاجرت مردم به آپارتمان ها محدودیت های بسیار زیادی در زندگی هایشان به وجود آمده است و دیگر خبری از حیاط های بزرگ، باغچه، درخت و گل و گیاه نیست. در نتیجه مردم برای ایجاد فضای سبز در خانه های خود، به کاشت و پرورش گل و گیاهان آپارتمانی می پردازند.
مزایای نگه داری گل و گیاه در خانه

چرا باید در خانه گل و گیاه نگه داریم ؟

نگه داری از گل و گیاه در آپارتمان اصلا کار سختی نیست. هنگامی که شما فضای خانه را با گل و گیاه طبیعی پر می کنید، فقط از زیبایی آن ها بهره مند نمی شوید، بلکه این موجودات زنده ارتباط مستقیمی با ذهن، بدن و محل زندگی شما برقرار می کنند و فواید زیادی برای شما دارند. از جمله مزایای آن ها تاثیر بر روحیه انسان و شاداب شدن است .

اگر هنوز هم دلیل کافی برای نگه داری از گل و گیاه ندارید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

از دیگر تاثیرات گل و گیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

- جنبه زیبایی گل و گیاهان 

به طور کلی گل و گیاهان چه بزرگ و چه کوچک بسیار زیبا هستند. چه دلیلی مهم تر از اینکه با نگه داشتن چند گلدان گل و یا گیاه طبیعی زیبایی را به محیط زندگی خود می آورید و از آن ها لذت می برید .

نگاه کردن به گل و گیاه باعث ایجاد حس شادابی، طراوت و مثبت اندیشی در شما می شود. برای تهیه گل و گیاهان مطابق سلیقه خودتان می توانید سری به یک گل فروشی بزنید و هر گل یا گیاهی را با طرح و رنگ دلخواه انتخاب کنید. البته بهتر است برای اطلاع درباره ی نحوه ی نگه داری گیاه و یا سازگاری آن با محل نگه داری حتما با گل فروش مشورت کنید.

- سبز، رنگی سراسر آرامش 

سبز یکی از رنگ های بسیار آرامش بخش است. این رنگ زیبا همراه با رنگ آبی آسمانی ذهن شما را در وضعیت آرامش و راحتی قرار می دهد.

رنگ سبز رنگی التیام بخش و نمادی برای تعادل، توازن و همدلی است.

سلامت جسمی و روانی با گل و گیاهان طبیعی

- افزایش اعتماد به نفس !

شاید برای شما جالب باشد که گل کاری، باغبانی و ایجاد یک محیط آرامش بخش باعث بالا بردن حس اعتماد به نفس و خوب بودن در افراد می شوند.از سوی دیگر باغبانی باعث می شود فرد به دلیل خلق زیبایی، احساس غرور و رضایت کند. هنگامی که گیاهان رشد می کنند و یا گل می دهند، حتی زمانی که سبزی های کاشته شده آماده ی چیدن می شوند باغبان حس رضایت خاطر خاصی پیدا می کند و وقتی نتیجه زحمات خود را می بیند، این نتیجه ی مطلوب به نوعی برای فرد مانند پاداش کار هایش طلقی می شود.       

 

- بهبود فرایند تنفس 

در عمل تنفس بدن اکسیژن جذب می کند و دی اکسید کربن را آزاد می کند و در فرایند فتوسنتز گیاهان این عمل به صورت معکوس انجام می شود به طوری که گیاهان با جذب دی اکسید کربن، اکسیژن آزاد می کنند. پس می توان گفت که گیاهان و انسان ها به نوعی شریک زیستی یکدیگر محسوب می شوند.

افزودن گل و گیاه به فضای داخل خانه می تواند اکسیژن موجود در هوا را افزایش دهد. در نتیجه اکسیژن بیشتری در اختیار بدن قرار می گیرد و علاوه بر تنفس راحت تر عملکرد کلی بدن نیز بهبود می یابد.

- تامین رطوبت و تصفیه هوا

در فرایند فتوسنتز گیاهان،مقداری بخار آب (رطوبت) در هوا آزاد می شود. در واقع 97 درصد آبی که توسط گیاهان جذب می شود دوباره به هوا باز گردانده می شود. امروزه همچنین استفاده از دستگاه های بخور سرو و مرطوب کننده های هوا بسیار پر طرفدار شده است، در حالی که می توان با نگه داری از چند گیاه آپارتمانی مناسب رطوبت هوا را کنترل کنید. از سوی دیگر گیاهان در طول شبانه روز حدود 87 درصد سموم موجود در هوا را از بین می برند که این سموم شامل موادی مانند: فرمالدئید (موجود در دود سیگار،بسته بندی مواد غذایی و ...)، بنزن و تری تری کلرواتیلن (موجود در الیاف، انواع جوهر، حلال ها و رنگ های مصنوعی ) است.

بنابر این به طور مثال اگر در مکان هایی که اشیای چاپی (کتاب و روزنامه) وجود دارد، گیاه نگه داری کنید سموم هوا به طور قابل توجهی کاهش می یابند. 

سلامت جسمی و دوری از استرس

- سلامت جسم و کاهش استرس

باغبانی و گل کاری باعث افزایش فعالیت بدنی و همچنین افزایش ترشح اندروفین در بدن می شود که این امر باعث کاهش استرس خواهد شد. جالب است که بدانید حرکات بدن و کشش اندام ها هنگام هرس کردن شاخ و برگ درختان، به اندازه ی زمانی است که دوچرخه سواری و یا شنا می کنید.و می تواند باعث سوختن 250 کالری در ساعت شود و همین امر در کنترل فشار خون و بهبود جریان خون و همچنین تنظیم سوخت و ساز بدن بسیار موثر است.

کدام گیاهان آپارتمانی تاثیر بیشتری در تصفیه هوای محیط دارند ؟

همه ی گیاه ها با توجه به عمل فتوسنتزی که انجام می دهند به نوعی در تصفیه هوا نقشی دارند، اما گیاهان زیر عملکرد بهتری از خود نشان داده اند

سانسوریا - پتوس طلایی - آلوئه ورا - پیچک - بامبو - دراسنا - نخل اریکا و .....

هشدار : یک گیاه آپارتمانی کشنده 

گیاه بسیار خطرناک " دیفن باخیا " که برای نگه داری در منازل و محل کار بسیار پرطرفدار است، بسیار سمی بوده و میتواند منجر به مرگ در افراد به ویژه کودکان شود.

در صورتی که قطعه ای از برگ این گیاه خورده شود، فرد را به کام مرگ می کشاند همچنین دست زدن به برخی از انواع این گیاه و بعد از آن تماس با چشم ها میتواند یک فرد را کور کند. 

در صورت بلعیدن این گیاه، به دهان و زبان آسیب جدی وارد می شود و فرد قدرت تکلم را از دست می دهد، پس به طور جدی از در دسترس قرار دارن این گیاه برای کودکان و نوزادان به شدت خودداری فرمایید!!

انواع گونه های گیاه دیفن باخیا



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید